Начало Конституция Контакт Връзки ☰   Меню
База Факти Дискусия Доброволци
Реч на комисаря Симсън на пленарната сесия на Европейския парламент относно повишаването на цените на енергията и борбата с енергийната бедност


Уважаеми г-н Президент,

Уважаеми членове на ЕП,


За мен е чест да се обърна към вас на последната си пленарна сесия като комисар на ЕС по въпросите на енергетиката.

Добре си спомням представянето на инструментариума „Цени на енергията“ през октомври 2021 г. - това беше инструмент, разработен от Комисията за справяне с бързо нарастващите цени на енергията.

По онова време не бяхме видели най-лошото от повишаването на цените.

След това, през февруари 2022 г., Русия брутално и незаконно нахлу в нашата съседка и съюзник - Украйна.

Това причини - и продължава да причинява и днес - огромно страдание и несправедливост за украинския народ.

То също така доведе до рязко покачване на цените на енергията в Европа, като остави много граждани несигурни как да си позволят да плащат сметките си за енергия.

Но ние не отстъпихме.

Европа беше единна.

В рамките на REPowerEU (План за постепенно прекратяване на вноса на руски изкопаеми горива) успяхме да намалим цените на енергията, постепенно да се откажем от по-голямата част от вноса на руски изкопаеми горива и да диверсифицираме доставките си.

Приехме правната рамка за ускоряване на прехода към чиста енергия и реформирахме енергийните си пазари, за да ги направим по-устойчиви.

По-специално реформирахме структурата на нашия пазар на електроенергия, за да намалим въздействието на променливите цени на изкопаемите горива и да насърчим по-евтините, местни и надеждни възобновяеми енергийни източници.

Също така реформирахме нашите пазари на газ и подобрихме защитата на потребителите, като например улеснихме смяната на доставчиците.

Въпреки това знаем, че предизвикателството все още е налице.

Има много фактори, които все още оказват натиск за повишаване на цените на енергията.

Различните мерки, по-специално ускоряването на внедряването на възобновяеми енергийни източници и реформата на структурата на пазара на електроенергия, ще дадат пълния си ефект в средносрочен план, като същевременно положат основите на декарбонизираната енергийна система.

Но засега непосредствената задача е да се увеличи предлагането на чиста енергия и да се сведе до минимум използването на изкопаеми горива като най-скъпата технология за определяне на цените.

Марио Драги също ясно заявява това в неотдавнашния си доклад за европейската конкурентоспособност.

Докато не успеем, остава фактът, че цените на електроенергията в Европа са по-високи, отколкото в САЩ, поради по-високите цени на газа.

Това на свой ред се отразява на конкурентоспособността ни и вреди на икономиките и обществата ни.

Но не бива да подценяваме потенциала и напредъка си.

През първата половина на 2024 г. вятърната и слънчевата енергия за първи път изпревариха производството на електроенергия от изкопаеми горива взети заедно.

Тази година ЕС преминава прага от 500 GW инсталирани мощности за слънчева и вятърна енергия.

Стартирахме и Европейския промишлен алианс за малки модулни реактори, (усъвършенствани ядрени реактори, които могат да произвеждат голямо количество електроенергия с ниски въглеродни емисии) за да улесним и ускорим тяхното разработване, демонстриране и внедряване в Европа до началото на 2030 г.

Това са много впечатляващи постижения.


Уважаеми членове,

Поглеждайки към близкото бъдеще, позволете ми да ви уверя, че Европа е добре подготвена за тази зима.

Нашите газохранилища са пълни.

Това ще ни помогне да поддържаме стабилни доставки на газ през зимата.

На заседанието си на 17 октомври Европейският съвет обсъди високите и нестабилни цени на електроенергията, по-специално в Югоизточна Европа, и поиска от Комисията да предложи решения.

От лятото насам Комисията поддържа контакти с държавите-членки и едва миналата седмица наши експерти посетиха най-засегнатите от кризата държави.

Те проведоха подробни разговори за това как да се гарантира, че пазарите на дребно и на едро функционират добре в полза на потребителите, и как да се осигури достатъчно трансграничен капацитет в ЕС.

Тези разговори помогнаха да се набележат няколко действия, които могат да подобрят начина на функциониране на пазарите на дребно, ефективното използване на инфраструктурата, както и потенциала на реакцията на търсенето и спестяването на пикови натоварвания.

Всички тези мерки служат като здрава основа за осезаеми решения и носят пълна полза на нашия вътрешен енергиен пазар и на нашите потребители.


Уважаеми членове,

През последните няколко години беше направено много за борба с енергийната бедност.

Но нищо от това не би било възможно без Европейския парламент.

Този Парламент винаги се е грижил енергийната бедност да остане основен приоритет и да бъде добре уредена в законодателството на ЕС.

Сега разполагаме с нова правна рамка, която изисква от държавите-членки да дават приоритет на инвестициите, насочени към основните причини за енергийната бедност.

Държавите членки трябва да гарантират, че част от икономиите на енергия идват от домакинствата с ниски доходи и енергийно бедните домакинства.

Те също така са длъжни да защитават уязвимите потребители от прекъсване на електроснабдяването или газоснабдяването им.

Друга забележителна инициатива е Социалният фонд за климата, който беше създаден през този мандат.

Той ще осигури най-малко 86,7 млрд. евро за пряко подпомагане на най-уязвимите групи, засегнати от новата система за търговия с емисии, която се прилага за изгарянето на горива в сградите и в автомобилния транспорт.

Също така настоявах държавите-членки да представят актуализираните си национални планове в областта на енергетиката и климата, тъй като те остават крайъгълен камък за анализ и мерки по отношение на енергийната бедност.

Понастоящем Комисията подкрепя държавите членки при транспонирането и прилагането на правната рамка, както и при изготвянето на техните национални социални планове в областта на климата, а също така публикува актуализирана препоръка относно енергийната бедност през 2023 г.

Повечето от правните разпоредби трябва да бъдат транспонирани през 2025-2026 г., така че в политическите насоки за следващия мандат на Комисията е поставен силен акцент върху изпълнението.

В по-широк план е важно да се разгледат и многобройните ползи от енергийния преход.

Все повече потребители произвеждат и управляват собствена енергия от възобновяеми източници.

Това им дава по-голям контрол и избор, а на гражданите се дава възможност да станат активни участници на енергийния пазар.


Почитаеми членове на ЕП,

Равносметката е, че е направено много, но, разбира се, има още много за вършене.

Наистина сме едва в началото на това пътуване и знам, че високите цени на енергията и енергийната бедност ще бъдат основен приоритет за следващия мандат на Комисията.

Очаквам с нетърпение това разискване.

Благодаря ви за вниманието.

English (39.379 KB - PDF) Download